lillatjejligan.blogg.se

43 Ă„rig inlandstös född i Upplands-VĂ€sby. Älskar inredning, muminmuggar, trĂ€ning och nyttig mat. Har 3 st underbara barn. 2 som bor hemma. Vi Ă€lskar att pyssla, fixa kalas och att köra skoter.

Farmor💖

Kategori:

VĂ„r Ă€lskade farmor har somnat in💗
Bara jag tÀnker pÄ ordet farmor sÄ blir jag varm i hjÀrtat.
 
NÀr vi var mindre hade vi det sÄ lyxigt att ha farmor och farfar precis framför vÄrat hus. 
Mina syskon och jag hade som tradition att lussa för dom varje lucia, innan skolan sprang vi in dit med lussebullar och kaffe i lucia-linnen och sjöng nÄgra sÄnger för dom. 
NÀr jag o Matte var liten fick vi följa med dom upp till bagarstugan, dÀr dom brukade bo pÄ sommaren. Jisses sÄ mysigt det var. Ibland sprang vi upp dit nÀr det Äskade, eller nÀr strömmen gick. DÄ gjorde dom eld i spisen och kokade kaffe, den lukten.
 
Vi har alltid hÀngt med farmor, bakat, stickat, knypplat, badat, plockat bÀr, tagit in hö tillsammans, satt potatis, spelat kort osv osv osv. Fantastiskt vad min farmor lÀrt mig saker. 
 
Ett annat minne Àr nÀr vi var liten och vÄren stod för dörren. DÄ skulle alltid farmor ut pÄ kvÀllarna/nÀtterna och elda lÀgdorna. Det Àlskade vi att göra. Hela familjen var ute tillsammans med farmor som fullkomligen Àlskade detta. 
 
NÀr jag och Jonas flyttade till Lajksjön sÄ umgicks vi med farmor och farfar ganska ofta. Vi spelade Bingolotto med dom och myste. Farmor följde med mig pÄ vattengympa. Farmor hade absolut ingen kordination, sÄ hennes armar och ben flaxade mest. Men vi hade alla ofantligt kul. Vi ordnade ocksÄ trÀffar i byn dÄ vi tog lÄnga promenader och gick till nÄgon för fika/möte. Farmor hade hand om mycket, b la Motionsdanserna. MÄnga gÄnger fick man hjÀlpa till och sÀlja korv, kaffe och LÀkerol (det var det som gick pÄ danskvÀllarna). Men nÀr dom började spela shottis och polka osv sÄ var det inte sÄ mÄnga som dansade, MEN farmor kom glad i hÄgen och skulle dansa det med mig. Herregud sÄ vi dansade gammeldanser, och farmor Àlskade det. 
 
Jag Àr sÄ ofantligt glad som har haft den bÀsta farmor i vÀrlden. Den mest fantastiska mÀnniskan jag vet. Hon fullkomligen Àlskade FAMILJEN, det bÀsta hon visste var nÀr vi alla trÀffades i deras lilla kök, hela Hahlins slÀktet. För det första förstÄr jag inte hur vi rymdes dÀr? Men vi gjorde det ofta, Ät tillsammans och bara va.
 
Det kommer att bli ofantligt tomt pĂ„ jorden utan henne. Jag önskar att mina barn fĂ„tt haft en sĂ„dan eldsjĂ€l som lĂ€rt dom allt. Farmor, du fina fantastiska, underbart fina farmor💕
Kommentera inlÀgget hÀr: