lillatjejligan.blogg.se

43 årig inlandstös född i Upplands-Väsby. Älskar inredning, muminmuggar, träning och nyttig mat. Har 3 st underbara barn. 2 som bor hemma. Vi älskar att pyssla, fixa kalas och att köra skoter.

Veras lussebullar med vanliljsocker.

Kategori: Mat och recept

Här kommer mitt recept på mina lussebullar med vanlij.

1 g (2 pkt) saffran
150 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
11/2 dl strösocker
14-15 dl vetemjöl
1 ägg
1 ägg till uppvispning
culiness och vanlijsocker till fyllningen
pärlsocker

Gör så här:
Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Dela jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet (mjölk/margarinet). Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, saffran och ägg. Tillsätt det mesta av mjölet. Rör/knåda tills att degen inte fastnar på dina fingrar, men det skall ändå vara lite kladdigt. Jäs under bakduk ca 30 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 2 delar. Kavla ut en deg i taget. Till ca 0,5 cm tjock stor rund deg. Ringla över culiness och bred ut över hela "kakan". Strö över med strösocker och sist strö över med vaniljsocker. Rulla ihop "kakan" så det blir en lång snabel. Skär med vass kniv ca 2 cm skivor. Som lägges på på en plåt med bakpapper. När alla ligger på plåten, skall dom jäsas i ca 30 min. Pensla dom med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Sedan drickes dom med ett iskallt glas med mjölk. MUMS

KOMMENTARER:

  • Jenny säger:
    2008-12-04 | 10:17:40

    Tack så mycket! Då ska vi se om jag kan fixa de lika goda som du - för det är ju inte så säkert. :)



    Vi hade iaf mysigt med Amelia i går. Först åt vi hamburgare med ost på. Amelia blev lite brydd att de va ost på den men hon tyckte det var jättegott - precis som farbror! haha Så hon åt nästan två hela hamburgare. Medan vi åt en var?! ;) Förstår inte var de stoppar det?!



    Sen pyssla vi lite (har du fått ngt kort? eller tog hon de själv?)läste lite om brandbilar, sminkade farbror och matade fiskarna såklart. ;)



    väldigt trevligt som sagt.

    Ha en trevlig helg hos systeryster!!

    Kram

  • V säger:
    2008-12-04 | 15:48:53

  • Veronica säger:
    2008-12-04 | 15:52:07

    Det tror jag absolut att du gör. Men din stackare som inte har någon Kitchen aid, ha ha.

    Jo, Amelia var så himla glad. Hon sa åt mig på skarpen att jag och R fick absolut inte komma med. Äta mat har hon ju alltid varit bra på, ibland äter hon mer än både jag och R tillsammans......Jo, vi fick ett jättefint kort, hon var så stolt. Hon sa inget om sminket, de skulle vart kul å se. hi hi.

    Tack så jättemycket för hjälpen. Ha en bra helg ni med. Kram

  • Jenny säger:
    2008-12-04 | 18:32:27

    hahaha nää jag vet! ;) får köra min gamm bosch ;)

    Åh hon är ju för söt. :)

    Jäkligt lättsam är hon också, så fort jag sa till henne att sådär får man inte göra (typ leka med mjölken) så nicka hon bara och sa okej. Tänk om det kunde vara så lätt jämt! ;)

    Ja jag gömde de färggladaste grejerna... han blev väl lite lätt brun om kinderna tror jag.

    Kram

Kommentera inlägget här: